Aug
28

Hoe maak je een logo?

By Corné  //  How To  //  No Comments

Heb je nog nooit een logo gemaakt of ben je gewoon op zoek naar meer informatie over het maken van logo’s? Van idee tot uitwerking, probeer ik hier de beste manier om een logo te maken uiteen te zetten. Hiervoor heb ik het maken van een logo opgedeeld in drie stappen: onderzoek, ideeën & uitwerking.

Hoe maak je een logo?

Onderzoek

Voordat je uberhaubt met ideeën of ontwerpen komt is het belangrijk om te bepalen wat voor effect je logo moet hebben. Je kunt wel een mooi idee in je hoofd hebben, maar zonder goed over je logo na te denken loop je kans dat je de plank uiteindelijk goed mis slaat. Verspil je tijd niet en bepaal van te voren dus minstens de volgende dingen:

Voor wie is het logo?
Wat voor producten en/of diensten biedt het bedrijf aan?
Zijn er bijzondere dingen die het bedrijf kenmerken?

Welk gevoel moet het logo uitstralen?
Moet het logo zakelijk, technisch, vriendelijk, etc. zijn?

Wie zijn de concurrenten?
Wat vind je van hun logo’s?
Moet je logo qua stijl lijken op dat van de concurrenten, of zorg je ervoor dat het logo zich duidelijk onderscheid?

Op welke doelgroep is het logo gericht?
Hoe ziet bestaande vormgeving voor deze doelgroep eruit?
Welke stijlen passen bij de doelgroep?

Ideeën

Nu je antwoord hebt op de belangrijkste vragen kun je ideeën gaan verzinnen. Ik zal je op weg helpen met een manier om ideeën voor logo’s te verzinnen:

Mindmap
Pak een vel papier met genoeg ruimte om te schrijven. Schrijf in het midden de naam van het bedrijf en daaromheen de volgende termen: wat maakt ons uniek, sterke punten en doel. Zie de afbeelding hieronder ter illustratie.MindmapSchrijf nu bij elk kopje (wat maakt ons uniek, sterke punten, doel) alles wat in je opkomt. Denk niet te lang na over wat je opschrijft, want dan ga je ideeën afkraken en dat zorgt ervoor dat je je creativiteit niet voldoende zijn gang kunt laten gaan. Stop pas als je het hele blad vol hebt, of als je echt niks meer weet. Nu ga je kijken naar wat je hebt opgeschreven. Haal de beste punten eruit en verwerk deze in de volgende stap.

Schetsen
Bij het maken van zowel de mindmap als het onderzoek heb je ontdekt en bepaald wat je logo uit moet stralen. Met deze informatie in gedachten ga je schetsen. Heb je in de vorige stappen bijvoorbeeld bepaald dat je iets met de term ‘service’ wilt doen, dan kun je qua schetsen bijvoorbeeld ideeën krijgen als een helpende hand, twee poppetjes, een spreekwolkje, etc.

Denk ook na over de typografie, welke lettertypes stralen service uit? Ga je voor ronde letters, vriendelijke letters of toch voor krachtige letters? Misschien kun je het idee zelfs wel uitstralen door alleen maar gebruik te maken van letters.

Krabbel snel al je ideeën op papier. Het maakt niet uit of je schetsen er wel of niet mooi uitzien, je schetst puur om een idee te ontwikkelen. Als je genoeg schetsen hebt kies je de interessantste uit, waarmee je verder gaat. Probeer je goede ideeën op verschillende manieren te tekenen en zorg dat je genoeg keuze hebt voordat je 1 schets kiest. Uiteindelijk zul je vanzelf tot enkele goede ideeën komen die je kunt gaan uitwerken. Let erop dat het logo er zowel in het groot als in het klein goed uitziet en zorg ervoor dat het geheel een herkenbaar plaatje wordt.

Uitwerking

Uiteindelijk moet je logo een vectorbestand worden, wat inhoudt dat het oneindig schaalbaar is en dus geen kwaliteit verliest bij het vergroten en verkleinen. Vectorlogo’s maak je het best in Adobe Illustrator, volgens de volgende stappen:

Scannen
Scan je schets zodat je hem kunt overtrekken/namaken op de computer.

Overtrekken
Open vervolgens een nieuw document in Illustrator en importeer (plaats) je schets. Ga naar je lagen (layers) en zet de laag van je schets op slot. Maak een nieuwe laag boven de laag van je schets en trek hierin je schets over met behulp van het pennetje (pen-tool) of maak je schets na op een andere manier naar keuze.

Kleur
Nadat je het logo digitaal hebt gemaakt kun je experimenteren met kleur. Kijk nog eens goed terug naar je onderzoek en naar je mindmap om te bepalen welke kleuren het best bij je bedrijf passen. Ik heb eerder trouwens een artikel geschreven over handige tools waarmee je zonder enige moeite prachtige kleurenschema’s kunt maken.

Denk goed na waar je logo voor gebruikt wordt. Komt je logo alleen online te staan, dan kun je in principe zoveel kleuren gebruiken als je wenst. Wordt je logo ook gedrukt dan is het vaak goedkoper om voor 1 of 2 kleuren te kiezen. Daarnaast onthouden mensen de kleuren van je logo natuurlijk beter wanneer het er 2 zijn in plaats van 6.

Hoewel de kleur een logo kan maken of breken, kun je er trouwens het best voor zorgen dat het logo er ook goed uitziet in zwart-wit. Het is waarschijnlijk dat het logo niet altijd in kleur gedrukt zal kunnen worden.

Lettertype
Wanneer je een lettertype uit gaat zoeken is het zaak om niet te snel tevreden te zijn. Ga net zo lang door met zoeken tot je het lettertype hebt dat perfect aansluit op je beeldmerk/schetsen/concept. Zet ook hier weer verschillende lettertypes naast elkaar om ze te vergelijken en de beste te kiezen.

Je hebt kans dat er standaard niet veel geschikte fonts op je computer staan, kijk daarom eens op de volgende sites:
www.1001freefonts.com (zowel gratis als betaalde fonts)
www.fonts.com/FindFonts/TopFonts/TopRankedFonts.htm (betaalde fonts)
new.myfonts.com/whatsnew/ (betaalde fonts)
www.dafont.com (gratis fonts)

Hoewel het iets meer werk is kun je om tot het beste resultaat te komen het best verschillende logo’s/schetsen uitwerken.


Conclusie

Zorg altijd eerst dat duidelijk is wat het logo uit moet stralen. Neem vooral de tijd wanneer je een logo gaat ontwerpen en kraak geen ideeën af in de eerste fase. Veel goede logo’s zijn ontstaan door verder te gaan op een idee of schets die er in eerste instantie misschien helemaal niet goed uitzag.

Een goed logo is:
1. Herkenbaar
2. Simpel te onthouden
3. Uniek
4. Representatief

Succes met het maken van je logo! Mocht je ergens niet uitkomen of vind je dat er iets mist in deze uitleg, laat het me weten ;)

Tweet en Like dit artikel!

Gerelateerde berichten:

Leave a comment